El Lab de Creativitat 360, posat en marxa fa un parell de mesos per Telefónica, el Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM) de la UPC i el Parc Audiovisual de Catalunya ha presentat els quatre projectes de la seva primera edició. Durant els pròxims mesos, l’alumnat de tercer i quart curs dels graus de Disseny i Tecnologia Multimèdia que imparteix el mateix CITM, es centrarà en desenvolupar-los en línia amb l’ajuda de tutors i mentors; s’incidirà en àmbits com la narrativa immersiva, l’aprenentatge d’idiomes, els eSports i la millora de l’experiència de compra en una botiga en línia. L’entrega i realització final dels projectes està prevista per a finals de juny.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és que l’alumnat universitari i les empreses puguin investigar plegats en el camp audiovisual i generar idees al voltant de les noves formes de veure la televisió que permetran tecnologies com les càmeres de gravació 360. El vídeo 360 permet que l’espectador adopti un punt de vista en primera persona que proporciona un grau d’immersió en el contingut que no es coneixia fins ara. Amb aquesta iniciativa, es pretenen explorar noves formes narratives per impactar a una audiència jove, acostumada a consumir continguts a través de suports menys convencionals.

Lab de Creativitat 360

Els quatre projectes

El primer projecte és un curtmetratge en 360 amb un argument thriller basat en un segrest. A través d’escenes immersives en què l’espectador se sent protagonista, la narració se centrarà en els aspectes tecnològics, tot buscant la senzillesa per definir bé la trama i que alhora encaixi amb la tecnologia.

Per altra banda, l’acadèmia Lango aprofita les capacitats la tecnologia a nivell immersiu per facilitar l’aprenentatge d’idiomes. S’habiliten entorns habituals del dia a dia com una botiga, un taxi o un restaurant gravats en 360 que conviden a interaccionar en un escenari virtual.

Aquest ens toca especialment de prop: eSports en streaming on s’aplica el vídeo 360 en tot el transcurs de l’esdeveniment (inauguració, backstage, participants, públic, etc.) per fer l’experiència encara més interactiva i immersiva, fins i tot fent possible que l’espectador interactuï amb els jugadors.

I per acabar, un projecte que pot ser molt útil pel dia a dia de molta gent: aplicar la realitat virtual i la tecnologia 360 a les botigues en línia per fer més real i natural l’experiència de compra. Permet que la clientela pugui moure’s per la botiga o, fins i tot, per tot un centre comercial com si realment hi fos.

Lab de Creativitat 360

El Lab de Creativitat 360 va iniciar la seva activitat el febrer de 2020 amb la creació d’equips multidisciplinaris de quatre integrants que treballen per fer front a reptes que inclouen crear, dissenyar i desenvolupar nous escenaris en narrativa 360. A banda de la mateixa iniciativa, l’alumnat podrà presentar els projectes a Open Future, una plataforma d’innovació oberta de Telefónica centrada en la recerca i acceleració d’start-up digitals. És una oportunitat de familiaritzar-se amb el desenvolupament d’un projecte des dels seus inicis fins a la seva possible conversió en producte o empresa.