No cal ser massa espavilat per entendre de quina manera treballen algunes (majoritàriament grans) empreses. Hores i hores fent allò que els caps manin, sense quasi estona per descansar i amb cafeïna fins a dalt. L’àmbit dels videojocs no n’és una excepció. Constantment es pateixen i es denuncien situacions de crunch, però aquesta vegada ja frega un escàndol alarmant en cas de ser cert. Jonathan Cooper, un reputat artista animador que ha treballat en superproduccions com Uncharted 4, Assassin’s Creed 3 o The Last Of Us 2, ha denunciat públicament l’explotació laboral que va patir ell i els seus companys dins de Naughty Dog.

Cooper s’ha pronunciat després d’una investigació del mitjà nord-americà Kotaku en la qual es desvela que aproximadament un 70% dels dissenyadors d’Uncharted 4 van abandonar Naughty Dog a causa de l’estrès i pressió que van patir. Assegura que per presentar el tràiler del passat setembre de The Last of Us 2 van haver de fer un munt d’hores extres fins al punt de necessitar diverses setmanes per recuperar-se. “Un dels companys i bon amic meu va haver de ser hospitalitzat a causa d’aquestes jornades laborals infernals. Encara li quedaven sis mesos més de treball en aquesta situació.”

A més a més, explica que va abandonar l’empresa l’any passat perquè “només vol treballar amb els millors i Naughty Dog no ho són. Estic orgullós d’haverme allunyat d’aquest estudi”. De fet, segons Cooper, la situació era tan dolenta després de la renúncia de tants dissenyadors (almenys 14) que van haver de recórrer a un munt de juniors per acabar algunes animacions i altres aspectes que van quedar penjats: “si hi hagués hagut un equip amb més experiència, podríem haver llançat el joc ara farà un any”.

Ara bé, el més escandalós és que Cooper assegura que en abandonar Naughty Dog, des del mateix estudi el van amenaçar de no pagar-li el sou pendent que li pertocava si no firmava un document que l’obligava a no parlar públicament de les seves pràctiques i polítiques laborals: “Es van fer enrere quan els vaig avisar que això probablement era ilegal”.

Falta de personal, hores no pagades, setmanes perdudes… aquestes són algunes de les raons que s’amaguen darrere d’un endarreriment justificat en el seu moment amb la cantarella de voler polir més el joc i oferir la millor experiència possible al públic. És per tot això i segurament més coses que no sabem que Cooper no recomana a ningú treballar dins d’aquest estudi. Unes declaracions contundents que, sense conèixer de primera mà els fets, ens deixen un sabor molt amarg cada vegada que pensem a partir d’ara en Naughty Dog i l’esperadíssima segona part de The Last of Us.