Un dels encants que té el món dels videojocs és la pila de gèneres i mescles diverses entre les quals podem escollir quan agafem el comandament. Un dels més infravalorats és el dels trencaclosques; certament no és apte per a tothom, molt pocs títols triomfen i la majoria no tenen ni molt menys el reconeixement que es mereixen. Per sort, encara hi ha estudis que hi aposten. Undercoders, reconegut per obres que no deixen indiferent a ningú, com ara Conga Master i Superola and the Lost Burgers, ens sorprèn aquesta vegada amb SlabWell: The Quest for Kaktun’s Alpaca.

Slabwell recupera algunes de les mecàniques convencionals dels trencaclosques i les combina amb detalls força interessants ens posarà en la pell d’en Sam i en Jecky, una parella de lladres professionals que s’endinsen en una piràmide de la selva amazònica plena de reptes amb l’objectiu de trobar el tresor més valuós de la humanitat, l’Alpaca de Jade, i ser reconeguts arreu del món.

Slabwell

Haurem de superar consecutivament més de 100 nivells basats en taulers de quadrícules isomètriques, els quals ens faran anar del punt A al punt B passant per totes les caselles amb la norma general de no poder-les trepitjar dues vegades. Els primers nivells no ens exigiran rumiar massa, endevinant gairebé a l’instant el camí correcte i superant-los en pocs segons, però a mesura que avancem s’hi afegiran caselles amb diversos efectes o requeriments especials, com ara desplaçaments múltiples o trepitjar en ordre. Per acabar-ho d’adobar, en alguns nivells apareixerà l’incansable fantasma de Kaktun, perseguint-nos per tot el tauler i exercint d’una manera més original la funció de temporitzador.

La manera més efectiva de superar la majoria de nivells serà planificar prèviament una estratègia segons les condicions del tauler i vigilar cada pròxim moviment, ja que un pas en fals pot enviar-ho tot a norris. Així doncs, a diferència de molts altres títols similars dins del gènere, els quals acostumen a basar-se repetidament en la prova i error i acaben resultant en una qüestió de memòria mecànica, Slabwell promou habilitats com l’anticipació i la presa de decisions ràpides, fent brillar algunes de les virtuts que busquen els i les amants dels trencaclosques.

“Slabwell promou habilitats com l’anticipació i la presa de decisions ràpides, fent brillar algunes de les virtuts que busquen els i les amants dels trencaclosques”

Tot i això, hi haurà una opció de rebobinar les nostres accions per corregir els errors que cometem i no haver de tornar a començar; és una mesura que clarament resta força a la premissa anterior, però a la vegada agraïda per qui no busqui tant de repte o no tingui molt contacte amb el gènere. Podem decidir si fer-ne ús o no, així que en cap cas condicionarà arbitràriament l’experiència final.

Pel que fa a la resta d’apartats, Slabwell no és gaire ambiciós ni pretén ser-ho. A nivell visual i sonor és simplement complidor, acompanyant l’acció dels taulers i creant una atmosfera prou creïble. Algunes animacions podrien estar més polides, però tampoc necessitem virgueries tècniques per gaudir d’allò que realment ens proposa el títol: trencaclosques a dojo per fer-nos rumiar una estona.

Slabwell

En definitiva, Slabwell és un trencaclosques amb personalitat, entretingut i que compleix el que promet: partides frenètiques amb jugabilitat simple i directa. El mode història no es salva de ser repetitiu si decidim completar-lo a base de llargues sessions de joc, però és el tipus de videojoc al qual sempre ve de gust fer unes partides de tant en tant, sobretot si juguem en companyia al mode cooperatiu. El trobareu per uns 10 euros a leShop de Nintendo Switch.