La Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC), amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, ha posat en marxa la primera lliga catalana d’e-sports, una plataforma digital d’organització de competicions oficials d’esports electrònics de les federacions esportives de Catalunya que també combinarà la reproducció multimèdia de contingut. La participació de les federacions esportives de Catalunya en aquest projecte és el tret diferencial de la resta d’organitzacions. Això garanteix l’aplicació del principi d’integritat competitiva, l’estructuració del consum digital sota hàbits saludables i el desenvolupament del joc d’acord als valors propis de l’esport tradicional.
Aquesta iniciativa compta amb la col·laboració de la Conselleria de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitat de Catalunya. Es posarà en marxa de forma progressiva amb cinc esports: automobilisme, golf, ciclisme, tennis i escacs. En aquesta primera edició hi participaran les federacions de beisbol, ciclisme, automobilisme, motociclisme, golf, escacs, bitlles, caça, tennis i futbol. Així doncs, és probable que al llarg de 2021 s’hi afegeixin més modalitats. De fet, es preveu que es puguin arribar a celebrar cada temporada uns 60 tornejos d’e-sports en diversos formats.
Les competicions de les federacions esportives catalanes estaran obertes a qualsevol persona aficionada independentment de si practiquen o no algun esport de forma individual o organitzada i estiguin o no federats. D’aquesta manera, es podrà formar part de qualsevol competició, lliga o de formats open, amb una llicència federativa digital gràcies a un sistema de micropagament per participació. El calendari de tots els esports serà obert i es podrà competir en un o diversos esports.
L’acte de presentació ha comptat amb la presència del Conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, que ha expressat com “aquest projecte de país fusiona dues indústries tan importants con el sector del videojocs i de l’esport“. Aquesta iniciativa és “una oportunitat de crear riquesa i llocs de feina“, ha assegurat. Alhora, el president de la UFEC, Gerard Esteva, ha destacat que és una aposta clara per la cerca de públic jove: “Hem de posar el focus en un sector creixent, amb milions d’entusiastes i espectadors, i amb el que compartim el vessant competitiu i d’entreteniment”

El públic principal d’aquesta iniciativa és l’esportista federat, que combina la pràctica en directe del seu esport amb la pràctica virtual. Els elements que conformen aquest projecte són quatre: la plataforma de joc, que és l’espai virtual on se celebraran les competicions; les federacions esportives, encarregades d’organitzar-les; els jugadors; i finalment els equips, representats pels diferents clubs esportius.